Kurong kortspill

Kurong kan på mange måter forklares som den fattige formen for biljard, som er morsomt for alle voksne som er glad i konkurranse. Dere kan være 2 eller 4 spillere, og Du trenger et spillebord, 2 køer, 2 røde køringer, 15 grønne ringer og 15 gule ringer.

Spill som kurong er fine å kunne hvis du vil ha et avbrekk fra de standard brettspill og vanlige kortspill. Man kan alltids lage en turnering ut av det hvis man vil ha mer konkurranse, og spille med venner og familie for ekstra moro.

Forbered spillet

Før du starter må du forberede spillet. Det gjør du ved å plassere de grønne og gule ringene i midtsirkelen på spillebordet. Plasser ringene slik at du ser streken av sirkelen gjennom midten av ringen. Ringene legger du slik at de er i annen hver farge. Den innerste sirkelen skal bestå av 3 grønne ringer og 3 gule ringer. I den ytterste sirkelen skal det ligge 8 grønne ringer og 8 gule ringer. I hver av de fire hullene skal det ligge 1 grønn ring og 1 gul ring.

Lag

Dann to lag som enten spiller med grønne eller gule ringer. Hvert lag blir tildelt en kø og en rød køring. Så er det tid for å innta plassene. De som spiller mot hverandre skal sitte ovenfor hverandre. Hvis dere er to spillere, skal dere velge en retning å spille. Du og din konkurrent har hver deres linje som går parallelt når dere sitter rett ovenfor hverandre ved bordet. Linjen som velges og de to små sirklene som er i endene tilhører deg. Når dere spiller med 4 spillere skal igjen konkurrentene sitte ovenfor hverandre, og de konkurrentene som starter å spille har parallelle linjer som beskrevet tidligere. Din medspiller sitter til venstre for deg slik at også medspillerne på grønt og gult lag står ovenfor hverandre ved bordet med parallelle linjer.

Meningen med spillet

Selve spillet Kurong går ut på å senke ringene til den andre motstanderen ved å sende de ned i et av spillebordets fire hull. Den røde køringen til laget plasseres på spillerens egen linje eller på en av de to tilhørende sirklene i enden. Husk at linjen skal være synlig gjennom sirkelen når den plasseres ned på bordet. Hvis en gul eller grønn ring hindrer deg i å legge ned din røde ring, så kan de forskyves bort når den røde køringen skal legges ned. Denne forskyvingen må ikke føre til at noen av ringene faller ned i et av hullene. Grønne eller gule ringer som ligger slik at linjen er synlig gjennom kan forskyves bort uten problemer. Dersom en grønn eller gul ring har linjen synlig gjennom kan denne forskyves bort uten problemer i forbindelse med at den røde køringen legges ned. Støtene startes alltid fra din egen linje og sirkler. De kan alltid gjøres utover eller innover fra din egen linje.

Start

Spillet starter ved at motstanderne tar hver sin kø og støter køringene samtidig mot ringene i midtsirkelen, slik at de spres utover brettet. Deretter tas de røde kørignene opp og personen som støtet først på grønt lag er neste, deretter forsetter spillet med solen rundt spillebordet.

Generelle regler

Du slår ned en ring i din egen farge= du får et ekstraslag og starter slaget fra endt posisjon.

Du slår ned en ring i motstanders farge= Det bliver motspillerens tur. Motspilleren får starte sitt slag fra en hvilken som helst av de 4 utslagslinjene eller på streken til de 4 tilhørende sirklene.

Du slår ned en ring i din egen farge + motstanderens farge= Turen går over til motspilleren.

Køringen faller ned i hjørnehullet= En ring i din egen farge hentes opp og går tilbake til spillet. Legg ringen i sirkelen midt på brettet.

En av ringene hopper over kanten= Legg ringen tilbake i den midten av den lille sirkelen nærmest hjørnet der ringen hoppet over.

Køringen hopper over kanten= Dersom det er motstanderen sin tur skjer det ingen ting. Grunnen for dette er at det ikke skal være noen ulempe å slå harde slag i dette spillet. Dersom du fikk ned din egen ring i det forrige slaget som resulterte i at den røde køringen gikk utenfor brettet, vil du da få mulighet starte den nye slaget fra en hvilken som helst av de 4 utslagslinjene eller på streken til de 4 tilhørende sirklene.

Regnbueslag= Hvis man får ned en av hver av fargene (rød, grønn og gul) vil man først ta opp motstanderens brikke og legge den i den lille sirkelen nærmest hjørnet der ringen gikk ned. Sin egen ringfarge blir liggende, og den røde køringen kan nå legges hvor som helst på spillbrettet før spilleren får et nytt slag.

Skjev regnbue= reglen over gjelder når det kun er en av hver farge. Er det derimot skjevt fordelt i fargene skal en ring i din egen farge skal hentes opp og går tilbake til spillet. Legg ringen i sirkelen midt på brettet. Motstanderens ringer blir liggende og det er deres tur.

Spillets slutt

Når en spiller skyter end den nest siste ringen sin skal han eller hun skyte ned den siste ringen i hullet på motsatt side. Hvis det er motspilleren som skyter ned den nest siste ringen din, kan du selv velge hvilket hull du vil skyte ned den siste i. dette må avklares med det samme. Hvis du senker ringen i et annet hull så taper du spillet hvis motstanderen sneker din ring i et av hullene, taper motstanderen. Begge lagene fortsetter å spille helt til et av de har fått ned alle ringene sine på riktig måte, og vinner spillet. Grønt lag begynte, som betyr at gult lag skal gjennomføre det siste støtet. Derfor har gult et ekstra slag dersom grønt lag vinner først. Hvis begge lag fullfører på samme runde, skal dere ut i en straffekonk.

Straffekonk

Grønt lag starter igjen, og man kan velge om man gjør straffekonken alene eller med medspilleren sin. Plasser tre ringer av egen farge på bordet, og forsøk å slå de ned med den røde ringen på færrest mulig slag. Antall slag telles underveis, og det er laget med færrest slag som vinner. Hvis den røde brikken går ned så taper man.