Kanin kortspill

Dersom du anser deg som en mer avansert kortspill-spiller, så er nok kanin utfordringen for deg. Dette spillet har 6 runder, og er i virkeligheten som 6 forskjellige spill! La oss ta en titt på reglene, hvordan du spiller og ikke minst hvordan du vinner.

Oppsett

I kanin kortspill trenger du en kortstokk med alle 52 kortene, det vil si uten jokere. Man kan spille med tre til fem personer, og alle kortene i kortstokken deles ut. Det betyr at det ikke blir like mange kort til hver. Et unntak skjer i tredje runde, der alle SKAL ha like mange kort, og du må ta bort en eller to røde toere for å få det til å gå opp. I omgangene 1, 2, 4, 5 og 6 er ess det høyeste kortet i bunken, og to det lavest. Unntaket er igjen i runde tre, der konge og ess er de laveste kortene. Meningen med spillet er å få minst poeng.

Seks ulike omganger

Kanin skiller seg ut fra mange andre kortspill. Det er ikke uvanlig at et spill har flere runder, men her er det altså forskjellige regler for hver eneste runde. Det finnes likevel en felles nevner, og det er sill om stikk på vanlig måte. Med dette mener man en runde som man gjerne finner i spill som amerikaner og spar dame. Her er det en spiller som starter med å legge ut et valgfritt kort fra sin bunke. Deretter legger alle de andre spilleren ut et kort fra sin bunke, hvis man har kort fra samme sort, så må man velge et av disse. Har man derimot ikke et kort i samme sort kan man velge fritt fra et av sine andre kort. Alle må legge ut et kort, og den som har lagt ut kortet med høyest verdi vinner stikket. Her kommer reglene til hver runde:


1. Omgang – Pass
I første omgang spilles det om stikk, og det gjelder å få færrest antall stikk. Hvert stikk er verdt ett poeng.

2. Omgang – Dame
Det spilles igjen om stikk, og det gjelder å få færrest antall damer. Hver dame er verd fire poeng.

3. Omgang – Fan Tan
I denne omgangen skal dere  spille en omgang spillet Fan Tan. Her er det personen med kløver 7 som starter. Deretter går dere runden der en og en legger ut. Man kan legge ut en annen 7er, eller bygge oppover, eller nedover på 7erene som ligger på bordet. Kan man ikke legge ut må man si pass, som tilsvarer et poeng hver gang, som til sist legges til de øvrige poengene.

4. Omgang – Spar
Det spilles om stikk der det gjelder å få minst spar. Hvert spar kort du har i dine stikk er verd ett poeng.

5. Omgang – Trumf
Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å få flest av dem. Hvert stikk er verdt ett minuspoeng. Spar er trumf.

6. Omgang – Grand
Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å få flest av dem. Hvert stikk er verdt ett minuspoeng. Det spilles uten trumf.